Kryzys może dopaść każdą firmę i w każdej chwili. Słyszymy jedynie o spektakularnych przypadkach, które zakończyły się poważnymi kłopotami firmy, a nawet jej bankructwem. To, jak firma poradzi sobie z sytuacją kryzysową zależy w dużej mierze od jej zasobów i przygotowania się do takiej sytuacji.
Kiedy firma nie jest przygotowana na wystąpienie sytuacji kryzysowej
Brak w firmie czegoś, co można by nazwać „kulturą gotowości” wobec potencjalnych zagrożeń oraz brak wiedzy i narzędzi, aby szybko i skutecznie zareagować w sytuacji dla firmy nieoczekiwanej i trudnej, mogą firmę doprowadzić do poważnych kłopotów, a nawet bankructwa.
Oto kilka przykładów.
Jedna z firm produkcyjnych poniosła znaczące straty finansowe w związku z awarią serwera zawiadującego automatyką produkcji. Brak zabezpieczenia przed taką sytuacją i konieczność przestoju kosztowała firmę ok. 970 tysięcy zł.
Firma obsługująca strony internetowe klientów nie była przygotowana na odejście głównego informatyka. Brak polityk dostępu i zastępstw sprawił, że firma została sparaliżowana na ponad dwa tygodnie. Pozwy klientów doprowadziły firmę do bankructwa.
Firma spedycyjna poniosła straty w związku z zablokowaniem jednej ze stałych tras przewozowych. Brak alternatywnych rozwiązań wymusił przestój i niemożność wywiązania się z umów dostarczenia towarów klientom w określonym czasie. Pociągnęło to za sobą określone kary finansowe.
Jak nie dać się zaskoczyć sytuacji kryzysowej?
Dobrze jest przygotować się na najgorszy możliwy scenariusz rozwoju sytuacji i przećwiczyć go.
Ćwiczenie jest bardzo istotne, bo może się wówczas okazać, że działania, które wydają się proste i oczywiste – wcale takimi nie są. Zakładamy na przykład, że w razie awarii zamiast sprzętu A wykorzystamy sprzęt B. W decydującym momencie okazuje się jednak, że sprzęt B zamknięty jest w pomieszczeniu, do którego klucz ma tylko jedna osoba przebywająca aktualnie na urlopie. Albo zakładamy, że w razie wystąpienia sytuacji A zadzwonimy do osoby B. Tymczasem okazuje się, że zmieniła ona telefon służbowy i nikt nas o tym nie poinformował.
Pożądane jest też, aby nasze działania nie były chaotyczne, wybiórcze i tymczasowe. Aby to osiągnąć wskazane jest wdrożenie całościowego systemu, który zapewniłby naszej firmie ciągłość biznesową i odporność w sytuacjach kryzysowych. Źródłem dobrych praktyk w tym zakresie jest np. norma ISO 22301, w której można znaleźć wskazówki, jak należy przygotować firmę na wystąpienie czynników, które mogłyby zakłócić jej funkcjonowanie.
Sytuacja kryzysowa spowodowana pandemią koronawirusa.
Media donoszą codziennie o kłopotach, a nawet bankructwie firm spowodowanych utrzymywaniem się pandemii koronawirusa. Rząd podjął działania, które miałyby wesprzeć funkcjonowanie i utrzymanie się firm na rynku.
Co robią firmy? Każda z nich radzi sobie na swój sposób. Jedne przystosowały się do tej sytuacji lepiej, inne gorzej.
Aby nie pozostawić firm bez pomocy merytorycznej, CIS-CERT przygotowała bezpłatne webinary na temat tego:
– jak poradzić sobie w sytuacji kryzysowej oraz
– co zrobić, aby odtworzyć działalność biznesową po kryzysie.
Zapraszamy również na szkolenie stacjonarne na temat tego, jak – w oparciu o dobre praktyki – budować w firmie system zarządzania ciągłością działania i jak nim skutecznie zarządzać: “Manager ciągłości działania wg ISO 22301”.